Billigt / Gratis Regnskabsprogram til små virksomheder
(enkeltmandsvirksomheder, foreninger og lignende)

Har du brug for et regnskabsprogram til at bogføre virksomhedens posteringer? Så kan det være en god ide at vælge et gratis regnskabsprogram. Dem er der kommet flere af de seneste år, og mange af dem har alle de funktioner en nystartet eller mindre virksomhed har brug for.

Dinero Starter Billy Basic Dinero Pro Billy Premium
Pris Gratis Gratis 297 kr/md. 199 kr/md.
Besøg side
Telefon-support
Chat-support
Hjælp til bogføring Begrænset
Faktura med dit eget logo
Opkræv automatisk abonnement fra dine kunder
Backup af bilag i Dropbox
Upload nemt bilag via mobil app
Integration med lønsystem
Link til side

 

Links til hhv. Billy og Dinero:

https://www.billy.dk/

https://dinero.dk/

 

Gratis Regnskabsprogram

To af de mest populære regnskabsprogrammer på markedet er Billy og Dinero, som på mange måder minder om hinanden – både i forhold til funktioner, pris og brugervenlighed. Der er dog også andre, dog mindre populære, muligheder – herunder E-conomic, Visma og Nav.

Hvorfor vælge et gratis regnskabsprogram?

Den åbenlyse grund er selvfølgelig at det ikke koster dig noget. Men derudover kan det være en god måde at teste forskellige regnskabsprogrammer, inden du lægger dig fast på en bestemt løsning og fx opgraderer til en betalingsversion.

Er du i tvivl om hvorvidt du skal vælge Dinero eller Billy?

Så test dem hver især i 30 dage og se hvilket du bedst kan lide. Læg især mærke til brugervenligheden. Nogle regnskabsprogrammer kan være svære at finde rundt i, og kan du ikke finde de funktioner du har brug for, kan du ende med at bruge meget tid på at bogføre virksomhedens indtægter og udgifter.

Med et gratis regnskabsprogram kan du også finde ud af om det overhovedet fungerer at lave dine regnskaber selv – uden først at skulle have penge op af lommen. Efter at have prøvet kræfter med et gratis regnskabsprogram finder mange dog hurtigt ud af, at det ikke er så svært som de havde forestillet sig.

I dag behøver du nemlig ikke at have forstand på hverken moms- eller skatteregler for at kunne udarbejde et professionelt og korrekt regnskab. Det skyldes bl.a. at mange funktioner som tidligere skulle foretages manuelt, nu er fuldt automatiserede. Med mange programmer slipper du fx for at skulle bogføre købsbilag, indtaste regninger og beregne moms.

Er nogle ulemper ved at vælge et gratis regnskabsprogram?

Ja, det er der. Når du vælger et gratis regnskabsprogram, får du typisk kun adgang til basale regnskabsfunktioner som fx oprettelse af fakturaer, beregning af moms og bogføring af regninger.

For de fleste mindre virksomheder er der dog heller ikke behov for flere funktioner, så derfor er den gratis udgave i mange tilfælde tilstrækkelig. Flere virksomheder vælger du på et tidspunkt at opgradere til en betalingsversion, fordi deres regnskabs- og bogføringsbehov vokser.

Med en betalingsversion kan man også spare meget tid, bl.a. fordi regnskabsprogrammet typisk kan integreres med virksomhedens øvrige systemer – fx lønsystemer og CMS-systemer, så mange poster bogføres automatisk.

Hvilket gratis regnskabsprogram er bedst?

Det er der desværre ikke noget entydigt svar på. Den bedste måde at blive afklaret på, er ved at afprøve flere løsninger i praksis og så vurdere hvilket der falder bedst i din smag.

Er du i tvivl kan du dog med fordel prøve enten Dinero eller Billy, som begge tilbyder en gratis udgave af deres regnskabsprogram.

Programmerne ligner næsten hinanden til forveksling, og er du ikke vant til at arbejde med bogføring og regnskaber til dagligt vil du sikkert ikke bemærke den store forskel. Derfor er det ikke afgørende om du vælger det ene eller det andet.

Med det sagt, vil nogle måske mene at Billy er en anelse mere brugervenligt, da menuen har en meget intuitiv opbygning, mens Dinero til gengæld kan prale af at have flere muligheder for at organisere sine bilag, så de er nemmere at finde.

Med Dinero kan du også sammenligne virksomhedens performance med andre brugere af programmet – fx i forhold til omsætning og kundernes evne til at betale regninger til tiden. Programmet kommer endda med forslag til hvad du kan gøre bedre for at optimere dine resultater.

Vælger du Billy får du til gengæld muligheden for at sende faktura via e-mail og markere dette i regnskabsprogrammet, så der ikke er nogen tvivl om at den er sendt.

Kort sagt: De to programmer minder meget om hinanden og kan begge alt hvad en mindre virksomhed har brug for – også med gratisversionen.

Links til hhv. Billy og Dinero:

https://www.billy.dk/

https://dinero.dk/

Et skærmbillede af Billys kontrolpanel:

billy kontrolpanel

 

Gratis regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomhed

Regnskabsprogram til din enkeltmandsvirksomhed? Der er mange løsninger, hvoraf en del er gratis til enkeltmandsvirksomheder, der ikke har de helt store behov.

Som ejer af en enkeltmandsvirksomhed er det vigtigt, at du har fuldstændig styr på alle dele af dit regnskab. Det kan godt være lidt af en mundfuld – især hvis du er nystartet.

Derfor er det godt, at der findes nogle gratis regnskabsprogrammer til enkeltmandsvirksomheder, der kan hjælpe dig godt i gang med det. Der findes flere gode regnskabsprogrammer til små virksomheder. For eksempel er både Dinero og Billy nogle virkelig gode programmer, som er lige til at gå til – også hvis du ikke har så stor erfaring med regnskabsføring.

Gratis regnskabsprogrammer til små virksomheder

Til små virksomheder, hvor der ingen ansatte er, vil man typisk kunne klare sig med et gratis regnskabsprogram fra enten Billy eller Dinero.

De vil kunne give dig de regnskabsark og skabeloner til bogføring og regnskab, som du har brug for. Du kan jo altid skifte over til et større program den dag, du får brug for noget mere. I det tilfælde er det nemt at opgradere sit abonnement til det betalte regnskabsprogram, som både Billy og Dinero også tilbyder.

Begge programmer vil kunne klare både de daglige regnskaber og de mere samlede regnskaber.

Det er også muligt hos begge at styre dele af dit regnskab via en app, således at du kan klare flere af dine regnskabsmæssige sager, når du er på farten. Det behøver derfor ikke altid at foregå sent om aftenen efter den reelle arbejdsdag.

Hvad kan det gratis regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomheder fra Billy?

Hos Billy får du mulighed for at klare de mest basale regnskabsmæssige opgaver. Det kan foregå fra din computer eller via din app på telefonen.

Du vil for eksempel kunne klare følgende med programmet:

  • Fakturering
  • Regninger og udgifter
  • Momsregnskab
  • Årsregnskab
  • Bankafstemning
  • Kassekladde

Du kan prøve Billys regnskabsprogram gratis i 30 dage. Der findes to versioner af regnskaber. Vælg det, der passer bedst til netop din virksomhed. Programmerne er meget brugervenlige, og du får god vejledning undervejs.

Hvad kan det gratis regnskabsprogram for enkeltmandsvirksomheder fra Dinero?

Hos Dinero kan du vælge imellem et helt gratis program og et, der ikke er gratis. Det gratis program har færre funktioner, men de er tilstrækkelige for mange virksomheder.

Du får blandt andet disse basale funktioner i det gratis program:

  • Daglig bogføring
  • Momsregnskab
  • Årsregnskab
  • Elektroniske indbetalingskort
  • Fakturaer
  • Kassekladde
  • Saldobalance
  • Mobil-App
  • Support

Får du senere brug for den udvidede pakke, er det selvfølgelig muligt at opgradere til den.

Det vigtige økonomiske overblik

Når du driver en virksomhed, er det super vigtigt, at du har det fulde overblik over virksomhedens økonomi. Det er dig, der er chefen – og dermed også regnskabschefen.

Det er en stor og nødvendig del af det at drive virksomhed, at der er styr på økonomien.

Den nemme måde at få det på er at føre de daglige regnskaber, så alle tal ligger klar i systemet, når momsen skal klares og årsregnskabet ligge klar.

Det er også vigtigt for dig at have det totale overblik over, om du får betalt dine regninger til tide, og at dine kunder også får gjort det.

Moms og skat skal også afregnes til tiden.

Alt dette kan et gratis regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomheder hjælpe dig til at få styr på.

Links til hhv. Billy og Dinero:

https://www.billy.dk/

https://dinero.dk/

 

Gratis regnskabsprogram til foreninger

Her på siden har vi skrevet om gratis regnskabsprogrammer til foreninger. Læs med her hvis du leder efter et regnskabsprogram til en forening.

Medmindre en forening er almennyttig, har den pligt til at aflægge årsregnskab. Årsregnskabet skal give et retvisende billede af foreningens økonomiske situation – herunder indtægter og udgifter for det pågældende regnskabsår.

Da der stilles en række krav til årsregnskabet, kan det være en god ide at anvende et gratis regnskabsprogram fremfor blot at notere tallene i et regneark. Et regnskabsprogram letter nemlig en stor del af arbejdet og sikrer samtidig at regnskabet overholder gældende lovgivning (hvilket er vigtigt selvom det blot er et regnskab til små foreninger).

For foreninger er der særligt to regnskabsprogrammer som er interessante: Dinero og Billy. Programmerne minder meget om hinanden og udmærker sig begge ved at være meget brugervenlige. De adskiller sig dog på række centrale punkter – især med henhold til funktionalitet.

Dinero – gratis regnskabsprogram til foreninger

Dinero er super nemt at bruge. Det tager kun få minutter at komme i gang, og gratisversionen indeholder de mest gængse funktioner for foreninger. Du kan fx oprette fakturaer, bogføre foreningens indtægter og udgifter og meget mere. Dinero genererer endda automatisk et årsregnskab som indeholder både en resultatopgørelse, balance, saldobalance og åbningsbalance.

Med betalingsversionen til 197 kr per måned får du adgang til yderligere funktioner – herunder automatisk fakturering af abonnementer, oprettelse af tilbud og meget mere.

Som forening vil du dog sagtens kunne klare dig med den gratis udgave, da den kan alt det man som forening har brug for.

Billy – endnu et gratis regnskabsprogram til foreninger

Billy findes ligesom Dinero i både en gratis udgave og som et månedligt abonnement – endda til nøjagtig samme pris.

Med gratisversionen får du adgang til alt det du som forening har brug for i forbindelse med den daglige bogføring og aflæggelse af det årlige foreningsregnskab. Det vil sige fakturering af indtægter og udgifter, bogføring af regninger og automatisk momsberegning.

Opgraderer du til betalingsversionen, får du bl.a mulighed for at gemme bilag i skyen, så du ikke behøver at opbevare dem i papirformat, adgang til integrationer og Billy’s fakturadesigner, så du kan designe fakturaer der matcher foreningens grafiske linje.

De fleste foreninger vil dog sagtens kunne klare sig med det gratis regnskabsprogram til foreninger. Med pro udgaven bliver det daglige regnskabsarbejde dog betydeligt lettere, bl.a fordi mange funktioner automatiseres.

Dinero eller Billy?

Det kan være svært at vælge mellem Dinero og Billy, da de er meget ens – både med hensyn til funktionalitet og pris. Så her får du en kort gennemgang af hvordan de adskiller sig fra hinanden.

I forhold til brugervenlighed kan Billy virke en anelse nemmere at gå til, især fordi menuen er mere logisk opbygget. Du kan hurtigt finde det du har brug for uden at skulle bruge flere minutter på at lede.

I forhold til funktionalitet, har Dinero flere muligheder for at kategorisere bilag, så de er bedre organiseret. Til gengæld kan du med Billy manuelt markere at en faktura er sendt, hvilket kan være en fordel hvis du fx sender den via email (og ikke via kontrolpanelet). Det kan du ikke med Dinero.

Med Dinero får du derimod en ide om, hvorvidt forskellige kunder er gode eller dårlige betaler baseret på data som regnskabsprogrammet automatisk indsamler om brugerne. Det kan du i skrivende stund ikke med Billy.

Som du kan se er der blot nogle få forskelle mellem de to gratis regnskabsprogrammer til foreninger, så det er ikke så afgørende om du vælger det ene eller det andet. Som forening vil du være godt tjent med dem begge.

Links til hhv. Billy og Dinero:

https://www.billy.dk/

https://dinero.dk/

 

Gratis regnskabsprogram i Excel? (Pas på!)

Kan man bruge Excel som et gratis regnskabsprogram? Det kan man godt, men der er mange alternativer, der virker bedre, samt også er gratis.

Går du også og overvejer, om det er tid til at få styr på regnskabsåret? For mange forretningsdrivende er netop regnskabsføringen noget af en udfordring – noget der kan give sved på panden og næsten søvnløse nætter.

Derfor har vi lavet en lille guide til dig, der er interesseret i at vide mere om gode løsninger til regnskabsføring. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan gøre bogføring nemmere for dig selv og din virksomhed – måske kan også du finde et alternativ til Excel med et gratis regnskabsprogram.

Laver du regnskab i Excel? Overvej det en ekstra gang

Der er stadig en del selvstændige og forretningsdrivende, der laver deres bogføring i Excel. De fleste er bekendt med Microsoft Office pakken, og derfor også Excel, og tænker måske at det er det nemmeste sted at lave gratis regnskab.

Men faktisk kan være problematisk at lave sin bogføring i Excel. For når vi foretager vores regnskaber her, er der nemlig en hel del faldgruber, vi er nødt til at være opmærksomme på.

Når du laver din bogføring gratis i Excel, overholder du nemlig ikke lovkrav til regnskab, som blandt andet siger, at du ikke må kunne slette transaktioner. Dette kan som bekendt ske ved et uheld eller et øjebliks uopmærksomhed, og det kan give dig problemer senere hen.

Desuden risikerer du også at lave irriterende slå- og tastefejl, som du så senere skal bruge tid og energi på at trævle op og rette. Noget af det, som flere virksomhedsejere f.eks. har oplevet, når de har lavet bogføring i Excel, er at de ved en fejl pludselig har fået ændret i gamle fakturaer.

Heldigvis findes der andre løsninger i dag, som kan afhjælpe nogle af de fejl, du kan lave i Excel. Læs med nedenfor, og sammenlign et gratis regnskabsprogram til Excel.

Gratis regnskabsprogrammer giver Excel kamp til stregen

Når du overgår fra Excel til et gratis regnskabsprogram, så får du følgende fordele:

  • Automatisk overholdelse af lovkrav til regnskab
  • Et program som er simpelt og nemt at anvende
  • Undgår risiko for at SKAT ikke godkender dit regnskab

Excel er ikke nødvendigvis en dårlig løsning for alle. Men det er umiddelbart en dårligere løsning for de fleste, når der findes et godt alternativ i et gratis regnskabsprogram til Excel, som kan klare arbejdet for dig.

Et gratis regnskabsprogram i forhold til Excel er derfor en ideel løsning for mange. Det holder styr på reglerne, så du ikke behøver, og desuden er det for mange mere intuitivt at bruge end Excel.

Hvorfor er det vigtigt at have styr på sin bogføring?

Mange undervurderer hvor vigtigt det er at have styr på sin økonomi i virksomheden. I værste fald kan det ende med seriøse problemer med Skattestyrelsen, hvis der ikke er styr på for eksempel momsregnskabet.

Når du benytter Excel som et gratis redskab til bogføring, risikerer du, at SKAT ikke godkender dit regnskab. For at sikre god orden i virksomhedernes økonomi, anbefaler SKAT derfor også i dag også at benytte et regnskabsprogram.

Links til hhv. Billy og Dinero:

https://www.billy.dk/

https://dinero.dk/