Gratis regnskabsprogram til foreninger (2019 guide)

Her på siden har vi skrevet om gratis regnskabsprogrammer til foreninger. Læs med her hvis du leder efter et regnskabsprogram til en forening.

Medmindre en forening er almennyttig, har den pligt til at aflægge årsregnskab. Årsregnskabet skal give et retvisende billede af foreningens økonomiske situation – herunder indtægter og udgifter for det pågældende regnskabsår.

Da der stilles en række krav til årsregnskabet, kan det være en god ide at anvende et gratis regnskabsprogram fremfor blot at notere tallene i et regneark. Et regnskabsprogram letter nemlig en stor del af arbejdet og sikrer samtidig at regnskabet overholder gældende lovgivning (hvilket er vigtigt selvom det blot er et regnskab til små foreninger).

For foreninger er der særligt to regnskabsprogrammer som er interessante: Dinero og Billy. Programmerne minder meget om hinanden og udmærker sig begge ved at være meget brugervenlige. De adskiller sig dog på række centrale punkter – især med henhold til funktionalitet.

 

Dinero – gratis regnskabsprogram til foreninger

Dinero er super nemt at bruge. Det tager kun få minutter at komme i gang, og gratisversionen indeholder de mest gængse funktioner for foreninger. Du kan fx oprette fakturaer, bogføre foreningens indtægter og udgifter og meget mere. Dinero genererer endda automatisk et årsregnskab som indeholder både en resultatopgørelse, balance, saldobalance og åbningsbalance.

Med betalingsversionen til 165 kr per måned får du adgang til yderligere funktioner – herunder automatisk fakturering af abonnementer, oprettelse af tilbud og meget mere.

Som forening vil du dog sagtens kunne klare dig med den gratis udgave, da den kan alt det man som forening har brug for.

 

 

Billy – endnu et gratis regnskabsprogram til foreninger

Billy findes ligesom Dinero i både en gratis udgave og som et månedligt abonnement – endda til nøjagtig samme pris.

Med gratisversionen får du adgang til alt det du som forening har brug for i forbindelse med den daglige bogføring og aflæggelse af det årlige foreningsregnskab. Det vil sige fakturering af indtægter og udgifter, bogføring af regninger og automatisk momsberegning.

Opgraderer du til betalingsversionen, får du bl.a mulighed for at gemme bilag i skyen, så du ikke behøver at opbevare dem i papirformat, adgang til integrationer og Billy’s fakturadesigner, så du kan designe fakturaer der matcher foreningens grafiske linje.

De fleste foreninger vil dog sagtens kunne klare sig med det gratis regnskabsprogram til foreninger. Med pro udgaven bliver det daglige regnskabsarbejde dog betydeligt lettere, bl.a fordi mange funktioner automatiseres.

 

Dinero eller Billy?

Det kan være svært at vælge mellem Dinero og Billy, da de er meget ens – både med hensyn til funktionalitet og pris. Så her får du en kort gennemgang af hvordan de adskiller sig fra hinanden.

I forhold til brugervenlighed kan Billy virke en anelse nemmere at gå til, især fordi menuen er mere logisk opbygget. Du kan hurtigt finde det du har brug for uden at skulle bruge flere minutter på at lede.

I forhold til funktionalitet, har Dinero flere muligheder for at kategorisere bilag, så de er bedre organiseret. Til gengæld kan du med Billy manuelt markere at en faktura er sendt, hvilket kan være en fordel hvis du fx sender den via email (og ikke via kontrolpanelet). Det kan du ikke med Dinero.

Med Dinero får du derimod en ide om, hvorvidt forskellige kunder er gode eller dårlige betaler baseret på data som regnskabsprogrammet automatisk indsamler om brugerne. Det kan du i skrivende stund ikke med Billy.

Som du kan se er der blot nogle få forskelle mellem de to gratis regnskabsprogrammer til foreninger, så det er ikke så afgørende om du vælger det ene eller det andet. Som forening vil du være godt tjent med dem begge.