Billigt / Gratis Regnskabsprogram Se vores guide her (2019)

Har du brug for et regnskabsprogram til at bogføre virksomhedens posteringer? Så kan det være en god ide at vælge et gratis regnskabsprogram. Dem er der kommet flere af de seneste år, og mange af dem har alle de funktioner en nystartet eller mindre virksomhed har brug for.

To af de mest populære regnskabsprogrammer på markedet er Billy og Dinero, som på mange måder minder om hinanden – både i forhold til funktioner, pris og brugervenlighed. Der er dog også andre, dog mindre populære, muligheder – herunder E-conomic, Visma og Nav.

Hvorfor vælge et gratis regnskabsprogram?

Den åbenlyse grund er selvfølgelig at det ikke koster dig noget. Men derudover kan det være en god måde at teste forskellige regnskabsprogrammer, inden du lægger dig fast på en bestemt løsning og fx opgraderer til en betalingsversion.

Er du i tvivl om hvorvidt du skal vælge Dinero eller Billy?

Så test dem hver især i 30 dage og se hvilket du bedst kan lide. Læg især mærke til brugervenligheden. Nogle regnskabsprogrammer kan være svære at finde rundt i, og kan du ikke finde de funktioner du har brug for, kan du ende med at bruge meget tid på at bogføre virksomhedens indtægter og udgifter.

Med et gratis regnskabsprogram kan du også finde ud af om det overhovedet fungerer at lave dine regnskaber selv – uden først at skulle have penge op af lommen. Efter at have prøvet kræfter med et gratis regnskabsprogram finder mange dog hurtigt ud af, at det ikke er så svært som de havde forestillet sig.

I dag behøver du nemlig ikke at have forstand på hverken moms- eller skatteregler for at kunne udarbejde et professionelt og korrekt regnskab. Det skyldes bl.a. at mange funktioner som tidligere skulle foretages manuelt, nu er fuldt automatiserede. Med mange programmer slipper du fx for at skulle bogføre købsbilag, indtaste regninger og beregne moms.

Er nogle ulemper ved at vælge et gratis regnskabsprogram?

Ja, det er der. Når du vælger et gratis regnskabsprogram, får du typisk kun adgang til basale regnskabsfunktioner som fx oprettelse af fakturaer, beregning af moms og bogføring af regninger.

For de fleste mindre virksomheder er der dog heller ikke behov for flere funktioner, så derfor er den gratis udgave i mange tilfælde tilstrækkelig. Flere virksomheder vælger du på et tidspunkt at opgradere til en betalingsversion, fordi deres regnskabs- og bogføringsbehov vokser.

Med en betalingsversion kan man også spare meget tid, bl.a. fordi regnskabsprogrammet typisk kan integreres med virksomhedens øvrige systemer – fx lønsystemer og CMS-systemer, så mange poster bogføres automatisk.

Se også:

 

Hvilket gratis regnskabsprogram er bedst?

Det er der desværre ikke noget entydigt svar på. Den bedste måde at blive afklaret på, er ved at afprøve flere løsninger i praksis og så vurdere hvilket der falder bedst i din smag.

Er du i tvivl kan du dog med fordel prøve enten Dinero eller Billy, som begge tilbyder en gratis udgave af deres regnskabsprogram.

Programmerne ligner næsten hinanden til forveksling, og er du ikke vant til at arbejde med bogføring og regnskaber til dagligt vil du sikkert ikke bemærke den store forskel. Derfor er det ikke afgørende om du vælger det ene eller det andet.

Med det sagt, vil nogle måske mene at Billy er en anelse mere brugervenligt, da menuen har en meget intuitiv opbygning, mens Dinero til gengæld kan prale af at have flere muligheder for at organisere sine bilag, så de er nemmere at finde.

Med Dinero kan du også sammenligne virksomhedens performance med andre brugere af programmet – fx i forhold til omsætning og kundernes evne til at betale regninger til tiden. Programmet kommer endda med forslag til hvad du kan gøre bedre for at optimere dine resultater.

Vælger du Billy får du til gengæld muligheden for at sende faktura via e-mail og markere dette i regnskabsprogrammet, så der ikke er nogen tvivl om at den er sendt.

Kort sagt: De to programmer minder meget om hinanden og kan begge alt hvad en mindre virksomhed har brug for – også med gratisversionen.